onsdag den 12. juli 2017

Opskrift på den lækrest hyldeblomst-rabarbersaft

Her kommer min opskrift på hyldeblomst-rabarbersaft. En rigtig lækker sommersaft, som passer fortrinligt til en varm sommerdag.

hyldeblomstrabarbersaft


Et gammelt husråd siger, at man skal trække de sidste rabarberstilke til Sankt Hans. Herefter skal planten have lov til at hvile og samle kræfter til næste sæson. Inden Sankt Hans er der heller ikke så meget oxalsyre i stænglerne, måske det også har noget med det at gøre? Jeg har i hvert fald aldrig trukket rabarber efter Sankt Hans, og jeg har heller aldrig haft brug for at bruge non-oxal.

Sankt Hans dag var jeg i haven og trække rabarber og på det tidspunkt var der også stadig hyldeblomster, der blomstrede, så dem plukkede jeg også en ordentlig stak af. Deraf idéen til kombinationen med de søde hyldeblomster og de syrlige rabarber.

hyldeblomstrabarbersaftevand


Jeg har taget udgangspunkt i min opskrift på hyldeblomstsaft, og så bare skåret 5 store rabarberstængler i tern og ladet trække sammen med hyldeblomsterne. Saften er virkelig lækker og sommerlig, men sørg for at tilsætte godt med citroner til saften, for at tilføre den noget kant. Ellers bliver den alt for vammel-sød. Tag udgangspunkt i opskriften, men smag til med citroner alt efter hvor syrlige dine rabarber er.

hyldeblomst-rabarbersaft


Saften er virkelig lækker og kan ligesom den rene hyldeblomstsaft også blandes op med danskvand eller hvidvin for at give den et ekstra pift. Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar